Personel szkoły musi być odpowiednio przeszkolony w zakresie reagowania na sytuacje ekstremalne, natomiast sami uczniowie powinni znać najważniejsze zagadnienia związane z ewakuacją. Właśnie z tego powodu prowadzenie wykładów na tematy bezpieczeństwa jest tak istotne.
Pożar
Ogień od zawsze stanowi ogromne zagrożenie dla budynków i pomimo rozwoju technologii, pożar wciąż znajduje się na szczycie listy czynników, które mogą zagrozić bezpieczeństwu w szkole. Warto pamiętać, że wszędzie tam, gdzie pojawia się ogień, mamy również do czynienia z dymem oraz szkodliwymi substancjami spalania. Utrata przytomności w wyniku zatrucia tlenkiem węglem stanowi równie poważne zagrożenie, co ogień, dlatego zarówno nauczyciele, jak i uczniowie powinni znać procedury bezpieczeństwa w obliczu pożaru. Szkoła powinna posiadać system sygnalizacji pożaru, pasywne i aktywne środki przeciwdziałania ogniowi oraz rozwieszone na korytarzach tablice, zawierające niezbędne informacje. Instrukcja bezpieczeństwa pożarowego zawiera podstawowe wiadomości, pozwalające zareagować w odpowiedni sposób na obecność dymu lub ognia, zasygnalizować wybuch pożaru oraz wezwać pomoc.
Trzeba nadmienić, że na barkach nauczycieli spoczywa również obowiązek przeprowadzenia bezpiecznej ewakuacji uczniów. W przypadku młodzieży obarczonej niepełnosprawnością ruchową lub intelektualną personel musi zadbać o wyprowadzenie podopiecznych z budynku, co zazwyczaj wymaga wcześniejszego zaplanowania lekcji w takich sposób, aby uczniowie borykający się z trudnościami w poruszaniu realizowali zajęcia na parterze. Poruszanie się w odpowiedni sposób po korytarzach, kolejność ewakuacji pięter, udrożnienie dróg ewakuacyjnych to zaledwie część zagadnień, które przedstawione są personelowi podczas wykładów, dotyczących przeciwdziałania pożarowi.
Podłożenie ładunku wybuchowego lub skażenie szkoły
Wraz z nasileniem działalności ruchów terrorystycznych, szkoły stały się podatnym celem ataku. Zjawisko to pociągnęło za sobą również zjawisko celowego podkładania podejrzanych pakunków w celu wywołania fałszywego alarmu. Takich zjawisk nie wolno ignorować, gdyż wiążą się z ryzykiem skażenia biologicznego lub chemicznego – chociaż trzeba nadmienić, że te ostatnie zagrożenia mogą być również wywołane przez wypadek w pracowni chemicznej lub awarię infrastruktury na terenie szkoły. Niezależnie od przyczyny, nauczyciele muszą wiedzieć, w jaki sposób reagować na konkretne sytuacje, aby zadbać o bezpieczeństwo swoje oraz uczniów. Podczas gdy niektóre procedury są stosunkowo mało skomplikowane, w przypadku np. skażenia chemicznego konieczne jest spełnienie określonych wymogów, powiązanych z naturą zagrożenia.