Dlaczego franczyza jest tak częstym wyborem wśród przedsiębiorców?
Franczyza, czyli udostępnianie franczyzobiorcy sprawdzonego rozwiązania na prowadzenie własnego biznesu, ale pod szyldem franczyzodawcy, znajduje od wielu lat dużą rzeszę zwolenników. Nie ma się czemu dziwić – takie rozwiązanie gwarantuje przedsiębiorcy dostęp do fachowej wiedzy na temat konkretnego biznesu, zapewnia odpowiednie szkolenia i dostęp do sprawdzonych dostawców, których ceny są najczęściej bardzo konkurencyjne.
Franczyzodawca ze zdobytą wiedzą i gotowymi rozwiązaniami może więc rozpocząć własną działalność. Wszystko to jednak musi odbywać się według ściśle określonych zasad, które reguluje stosowna umowa franczyzowa. Jej zapisy odnoszą się między innymi do praw i obowiązków leżących po obu stronach, uregulowań dotyczących należnych opłat i przepływu informacji pomiędzy nimi.
Umowa franczyzowa jest dobrym rozwiązaniem dla wielu, a zwłaszcza dla osób stawiających w biznesie pierwsze kroki. Nie mają oni przecież doświadczenia, a to ma franczyzodawca. Dobrze jest, jeśli franczyzobiorca, rozpoczynając swoją działalność, odznacza się szeregiem umiejętności przydatnych w biznesie – w obszarze zarządzania ludźmi, interpersonalnymi czy obsługi komputera. Niemal w każdej działalności niezbędne wydaje się też pozytywne ustosunkowanie do klientów.
Co przedsiębiorcy daje franczyza?
Rozpoczynając własną działalność, najczęściej boimy się ryzyka, jakie za sobą niesie. Z różnych stron docierają do nas przecież informacje o upadających biznesach i kłopotach finansowych różnych przedsiębiorców. Tymczasem franczyza pozwala na maksymalne zminimalizowanie ryzyka niepowodzenia danej działalności.
Dzieje się tak przede wszystkim dlatego, że rozwiązania oferowane przez franczyzodawcę zostały już przez niego przetestowane, a także zostały wielokrotnie sprawdzone przez licznych franczyzobiorców. Minimalizacja ryzyka zachęca do podejmowania takiego rodzaju działalności, ale nie jest jedynym jej atutem.
Przy wystąpieniu ewentualnych kłopotów franczyzodawca zapewnia plan naprawczy, który ma pomóc w wyjściu z nich. Najczęściej są one dosyć szybko wychwytywane – franczyzobiorca podlega bowiem ścisłej kontroli ze strony franczyzodawcy. Franczyza jest także rozwiązaniem, które ogranicza niemal do zera potrzebę reklamy i inwestowania w marketing. Za nie odpowiedzialny jest franczyzodawca. Nie mamy więc powodu do zmartwień, jeśli chodzi o pozyskanie klientów – marka, pod którą działamy, jest przecież już dobrze znana i dodatkowo promowana.
Jakie zobowiązania ma franczyzobiorca z tytułu umowy franczyzowej?
Franczyzobiorca otrzymuje wiele od franczyzodawcy, ma jednak do spełnienia także zobowiązania względem franczyzodawcy. Przede wszystkim musi on dbać o renomę marki, pod której szyldem prowadzi biznes, działać na rzecz jej rozwoju.. Po drugie franczyzobiorca musi regularnie dokonywać płatności wynikających z umowy franczyzowej. Mowa w niej między innymi o opłacie wstępnej, opłatach bieżących czy ewentualnych marketingowych.
Każdemu franczyzobiorcy franczyzodawca przekazuje know-how, które utrzymać musi on w tajemnicy. Bywa, że franczyzodawcy wprowadzają także zakaz konkurencji, który obowiązuje w czasie trwania umowy, ale może być on także przedłużony i obowiązywać już po jej zakończeniu. Franczyzodawca zabezpiecza się w ten sposób przed scenariuszem, w którym zrywamy umowę i otwieramy samodzielnie coś nowego, ale opartego o jego sprawdzone już rozwiązania.
Jako franczyzobiorcy musimy też pamiętać, że w ramach kontroli ze strony franczyzodawcy jesteśmy zobowiązani do udostępniania mu wszelkiej dokumentacji, która jest niezbędna do sprawdzenia stanu naszej działalności.