środa, 17 lipiec 2024 09:57

Modernizacja Portu Lotniczego Warszawa - Modlin - perspektywy na 2029 rok

Oceń ten artykuł
(0 głosów)
Modernizacja Portu Lotniczego Warszawa - Modlin Modernizacja Portu Lotniczego Warszawa - Modlin fot: pixabay

Rok 2029 przyniesie nową erę dla Portu Lotniczego Warszawa - Modlin. Port Lotniczy Warszawa - Modlin, usytuowany 37 km od centrum Warszawy i blisko drogi ekspresowej S7 oraz linii kolejowej Warszawa - Modlin, przeżywa obecnie dynamiczne zmiany. W ostatnich miesiącach, od stycznia do maja, skorzystało z niego już 1,18 miliona pasażerów, co świadczy o jego rosnącej roli w polskim i europejskim ruchu lotniczym.

Inwestycje i rozwój infrastruktury

Zgodnie z ostatnio opublikowanym sprawozdaniem rocznym, port ma ambitne plany rozwojowe. Przewiduje się, że do 2029 roku przepustowość lotniska wzrośnie do 7 - 8 milionów pasażerów rocznie. To znaczny wzrost w porównaniu do obecnych możliwości. Realizacja tych planów, będzie możliwa dzięki długoterminowym kredytom bankowym, które staną się głównym źródłem finansowania nadchodzących inwestycji.

Operacyjne wyzwania i możliwości

Równocześnie, Lotnisko Chopina w Warszawie, główny port lotniczy stolicy, przeszło remonty, które tymczasowo ograniczyły jego działalność operacyjną. Port Lotniczy Warszawa - Modlin stał się wtedy naturalnym zamiennikiem dla ruchu lotniczego, zwłaszcza dla lotów czarterowych i przewoźników niskokosztowych. Trwają rozmowy na temat dalszego przejmowania przez WMI ruchu z Lotniska Chopina.

Zmiany polityczne i plany rządowe

Znaczące zmiany zaszły również w podejściu politycznym. Rząd RP zadeklarował intensyfikację inwestycji na Lotnisku Warszawa - Modlin, rozpoczynając już od 2025 roku. Te działania są odpowiedzią na przedłużające się prace nad nowym portem lotniczym CPK, które mają zakończyć się około 2034/35 roku. Równolegle prowadzone są przygotowania do rozszerzenia przepustowości zarówno Lotniska Chopina, jak i Modlina, aby sprostać potrzebom przed finalnym uruchomieniem CPK.

Wyniki finansowe i przyszłe perspektywy

W 2024 roku, według zatwierdzonego planu finansowego, spodziewany jest zysk brutto na poziomie 11 milionów złotych, co stanowi spadek w porównaniu do roku poprzedniego, gdy zysk brutto wyniósł 16 milionów 571 tysięcy 841 złotych. Spadek ten jest częściowo wynikiem przeznaczenia zysku netto z 2023 roku, wynoszącego 14 milionów 547 tysięcy 300 złotych, na pokrycie strat z lat ubiegłych.

W kontekście tych wyzwań, rozbudowa portu lotniczego Warszawa - Modlin jest krokiem w kierunku zwiększenia jego konkurencyjności i potencjału jako kluczowego portu niskokosztowego w Polsce. Maciej Lasek, pełnomocnik rządu ds. CPK, wskazał na ograniczenia rozwoju lotniska w przeszłości i podkreślił, że obecne decyzje mają na celu zmianę tej sytuacji, umożliwiając dostęp pasażerom o bardziej ograniczonych możliwościach finansowych.

Port Lotniczy Warszawa - Modlin stoi przed szansą przekształcenia się w jedno z głównych lotnisk w regionie, dostosowane do rosnących potrzeb pasażerów i wymogów rynku. Wdrożenie zaplanowanych projektów rozwojowych i remontowych przyczyni się do zwiększenia jego efektywności operacyjnej i przepustowości, co jest kluczowe dla długoterminowego sukcesu i stabilności portu.

Źródło: TVN24