Wydrukuj tę stronę
czwartek, 27 październik 2022 13:43

Logistyka magazynowa - jak nią efektywnie zarządzać

Oceń ten artykuł
(1 Głos)
logistyka magzynowa logistyka magzynowa pixabay

Każdy przedsiębiorca posiadający magazyn, niezależnie od tego czy działalność magazynowa jest jego głównym czy pobocznym celem działalności, dąży do modernizacji i rozwoju procesów magazynowych.

Magazynowanie jest bowiem dziedziną, która w niemal całości może być zarządzana przez zautomatyzowane procesy. Nic zatem dziwnego, że dostawcy systemów i technologii magazynowych każdego roku mają dla właścicieli magazynów coraz to nowe rozwiązania. Od czego zacząć modernizację magazyny i o czym pamiętać by efektywnie nim zarządzać?

4 składowe logistyki magazynowej

Logistyka magazynowa to złożony proces. Można w nim wyróżnić cztery mniejsze procesy, zachodzące od momentu przyjęcia do wydania towarów, które wspólnie składają się na całość obsługi realizowanej przez każdy magazyn. Jest to przyjęcie towarów, przechowywanie towarów, kompletacja zamówienia i wysyłka towarów do klientów docelowych. W ramach każdego z tych procesu możliwa jest modernizacja.

Przyjęcie towarów

Przyjęcie, czy też rozładunek towarów. Zwykle faktyczne operacje na towarze poprzedza awizo, zawierające informacje o zrealizowanym zamówieniu. Często awizo takie napływa na kilka dni przed przyjazdem towaru do magazyny. Integracja otrzymywanych dokumentów awizo z systemem zarządzania przestrzenią i procesami magazynowymi pozwolić może na lepsze ułożenie procesów logistycznych. Dla przykładu, załóżmy, że magazyn obsługuje branże spożywczą, a wiec każdego dnia przerzuca towary obarczone terminem przydatności do spożycia. Niewydanie towarów w odpowiednim terminie grozić może zwrotem lub wręcz stratą towaru. Obecne systemy magazynowe mogą już na etapie przyjęcia towaru pobrać informacje o jego terminie przydatności i tak zarządzać realizacją wysyłek by w pierwszej kolejności wydać z magazynu towary z najkrótszym terminem.

Przechowywanie towarów

Podobnie sprawy mają się na etapie przechowywania towarów. Ich rozlokowanie w przestrzeni magazynowej ma kluczowe znaczenie dla efektywności pracy na kolejnych etapach. Magazynu o dużym wolumenie towarów, które miesięcznie przechodzą przez magazyn, borykają się z problemem relokacji towarów. Nierzadko bowiem towar trzeba przestawić z jednego miejsca na drugie by lepiej wykorzystać dostępną przestrzeń. Bez skrupulatnego zaplanowania tego procesu można źle zarządzić stanem magazynowym, a mówiąc wprost stracić dany towar z „oczu”. Jeśli będzie to towar o konkretnym terminie do spożycia, to skutki tego błędu są bardzo poważne. Stąd też również proces relokacji towarów wewnątrz magazynu najlepiej oddać w ręce systemu komputerowego. Oprogramowanie na pewno nie zapomni o żadnej paczce znajdującej się na stanie.

Kompletacja towarów

Nierzadko magazyny realizują zamówienia, na które składa się kilka towarów. Muszą one zostać odnalezione, przetransportowane, finalnie skompletowane i spakowane razem. Bardzo dużą rolę w tym procesie ma prawidłowe oznaczenie towarów już na etapie przyjęcia. Nowoczesne systemy zarządzające stanem magazynowym korzystają z wewnętrznych kodów i etykiet naklejanych na opakowania towarów by ułatwić odnalezienie ich w magazynie.

Wysyłka towarów

Proces wysyłki towarów podzielić można na dwa zasadnicze etapy. Etap wydawania z magazynu i etap transportu do klienta docelowego. Drukowanie listów przewozowych, etykiet, książek zdawczo odbiorczych, listów przewozowych, to aspekty, które zostały zautomatyzowane „wieki temu”. Stąd nie będziemy nad nimi się rozwodzić. Z rozwiązań tych po prostu trzeba korzystać, bo skracają one czas wydawania, a także niwelują liczbę błędów. Niemniej jednak ważnym jest etap drugi, czyli transport towarów. Jest on zwykle realizowany przez firmy zewnętrzne. Pamiętać jednak musimy, że wina za uszkodzony w transporcie towar, opóźnienie w dostarczeniu towaru, a nawet utrudniony kontakt z kurierem, po części zawsze zapisywana będzie na koszt producenta czy dystrybutora, który takiego wybrał takiego właśnie kuriera. Warto skrupulatnie badać doniesienia o problemach z firmami przewozowymi, które przychodzą do nas od klientów by móc wystawić swojej firmie kurierskiej adekwatną ocenę.

https://wave.info.pl/